عیدقربان، جشن رهایی ازاسارت نفس وشکوفایی ایمان ویقین ،عیدسرسپردگی وبندگی ، عیدنزدیک شدن دلها به قرب الهی برهمه مسلمانان مبارک باد .      
کد خبر: ۱۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
فعال گردشگری از مسائل گردشگری در کویر مرنجاب می گوید :
کویر مرنجاب دیگر واژه نا آشنایی برای ایرانیان و حتی بسیار از گردشگران خارجی نیست. کویری با ظرفیت های بکر و متنوع که گردشگران بسیاری را از اطراف جهان به سوی خود کشیده است. کویری در مرکز ایران و در شهرستان آران و بیدگل. جایی که بعد از چند سال هنوز میزبانی میهمانان خود را در سایه کم لطفی ها، به تنهایی به دوش می کشد. کویر زیبایی که در ایجاد آسایش برای دوستدارانش درمانده شده است. همین بهانه ای است تا هم صحبت یکی از فعالان گردشگری شویم تا شاید بتوان بهتر به چرایی عدم وجود یک برنامه مدون در کویر مرنجاب رسید. کسی که خود را دغدغه مند کویر مرنجاب میداند. حسین نجارزاده آرانی.
در بخش 1 قسمت اول مصاحبه با آقای حسین نجارزاده را ارائه دادیم. در این بخش قسمت دوم این مصاحبه را میخوانیم.

· برخی تبعات فرهنگی اثر مستقیم در رونق گرفتن این صنعت ارزشمند در کویر مرنجاب داشته است .به عنوان کسی که مستقیما با گردشگران در ارتباط است علت برخی تبعات فرهنگی گردشگری مرنجاب را واقعا در چه چیز می دانید ؟

تازمانی که برای مرنجاب برنامه ای نداشته باشیم گردشگر برنامه خودش را خواهد آورد. مرنجاب یک برند بین المللی است اما چقدر از داشته های ما استفاده می کند؟ کل بازدید از قلعه و اطراف آن 2 ساعت بیشتر طول نمی کشد حال کسی که برای 24 ساعت برنامه ریزی کرده بقیه این زمان را چگونه طی میکند ؟ متاسفانه ما هیچ برنامه ای در این زمینه نداشته ایم و این باعث شده است تا تبعات فرهنگی زیادی برای ما داشته باشد .

•	فعال گردشگری: دیدگاه واحدی برای کویر مرنجاب وجود ندارد/ مبالغی در گیت گرفته می شود باید بیشتر باشد اما نه به این روش!/ مقصر مفقود شدن در کویر مرنجاب فقط خود گردشگر نیست  (بخش 2 )

· آقای نجارزاده ، میتوانیم بگوییم که ما هیچ برنامه ای در خود شهر آران و بیدگل برای گردشگران نداریم . این میتواند دلیل این امر باشد ؟ یعنی گردشگران فقط از آران وبیدگل عبور می کنند و هیچ اطلاعاتی در مورد این شهر ندارند . آیا این یک توقع بیش از حد از گردشگران نیست که بخواهیم با آنچه ما می گوییم کنار بیایند ؟

ببینید ما ظرفیت هایی در شهر داریم اما در بخش در بخش بومگردی یا مشابه پتانسیل شهرهای اطراف را نداریم . ولی حداقل میتوانسته ایم از ظرفیت اقامت های شبانه در شهر قبل از سفر گردشگران به کویر استفاده کنیم که همین باعث اتفاقات خوبی از جمله آشنایی مسافران با فرهنگ اصیل این منطقه خواهد شد و پیرو آن از آن تبعات هم کاسته میشود .

الان خیلی از گردشگران قبل از سفر به کویراقامت شبانه در کاشان دارند و ما در این زمینه خیلی ضعیف عمل کرده ایم ! نتوانسته ایم آسایش مسافران را چه در شهر و چه در کویر فراهم آوریم .

· فقط در گیت ورودی کویر مرنجاب فعالیت خوبی داشته ایم ؟!!!

گیت ... به نظر من مبالغی در گیت گرفته می شود باید بیشتر باشد اما نه به این روش . با این روش مدیریت این مبلغ زیاد هم هست .یکی از پیشنهاد دهندگان این طرح اصلا خود ما بوده ایم اما نه به این روش . شما 5000 تومان بابت چه چیزی می دهید ؟ در وجه هیچ ! چرا کسی که با خودروی 500 میلیونی وارد منطقه شده از دادن ورودی 5000 تومانی ناخوشایند می شود ؟ به خاطر این که هیچ خدماتی در مقابل این وجه نمی گیرد . شرکتی که مسئول ساماندهی شده بود این مبلغ را دریافت میکند آیا تا کنون کاری در این زمینه انجام داده است ؟ دادن یک بروشور، یک راهنمایی و معرفی منطقه در عرض 2 دقیقه، دادن یک کیسه زباله و یا حتی گوشزد کردن موارد خطر آفرین کمترین کاری است که در گیت میتوان انجام داد . گیت بدین نحو نوعی ضد تبلیغ برای مدیریت کویر مرنجاب شده است .

· صحبت از راهنمایی شد! به نظر شما گم شدن در کویر میتواند به این موضوع مربوط باشد ؟

قسمتی ازآن بله . کسی که مسول ساماندهی بوده است باید حداقل کار ها را برای این موضوع انجام بدهد. به عنوان نمونه نصب تابلوهای راهنما یا تابلوهای هشدارو ... یکی از همین کارهاست . ببینیم از 45 کیلومتر جاده مرنجاب در سال چه حجمی از خودرو ها عبور می کنند؟ بعد حساب کنیم در مقابل این حجم آیا استانداردهای لازم را داریم یا نه ؟ در مورد گم شدن در کویر مرنجاب باید تابلوهای جدی نصب شود . مثلا برای دریاچه نمک تابلو ورود ممنوع داشته باشیم مگر با راهنمای محلی . همین میتواند یک عامل بازدارنده باشد .

· حادثه اخیر هم از همین موارد است ؟

بله . یک خودروی FJ بدون راهنما از آخرین معدن دریاچه نمک 7 کیلومتر فراتر می رود. آیا فقط خودشان مقصر بوده اند ؟!!!

بعد از آن 500 متر هم وارد باتلاق می شوند و باز هم متوجه نمی شوند تا این که خودرو به صورت کامل در گل می نشیند . جالب است سرعت ماشین هم حدود 170 کیلومتر در ساعت بوده است . این موضوع فقط میتواند به دلیل عدم آگاهی باشد .

· نکته جالب این است که این حادثه دقیقا مشابه همان حادثه پرادو مربوط به آن چهار جوان رودهنی است و حتی نحوه گم شدن این جوان با چراغ های قم نیز مشابه است . آیا نمی شد در همان سال تمهیداتی اندیشید تا حادثه مشابه تکرار نشود ؟

تمهیدات بله اما در عمل چیزی نبود ! در سال 93 مصوب شده بود یک چراغ گردان روی دکل مخابرات در منطقه نصب گردد . تا اگر کسی احیانا در دریاچه مفقود شود به وسیله آن بتواند راه یابی کند. اما اتفاقی نیفتاد تا این جوان نیز چراغ های منطقه قم را به اشتباه ببیند . این تجهیزات پیچیده و پر هزینه ای نبود!

اما نکته ای که برای من جالب بود استقامت این جوان بود اولا این جوان ها تا 25 کیلومتری از مسیر رفته را بازگشته بودند. اما با دیدن نور سراچه قم به اشتباه فکر کرده بودند که مرنجاب را میبینند . و صبح به طرف آن حرکت کرده بودند. و به سمت غرب منطقه رفته بودند. جالب آنجاست که این جوان توانسته بود بدون کفش تا 80 کیلومتر در آن شرایط سخت و زمین های ناهموار پیاده طی کند . با یک تابلو شاید میتونستیم از بروز چنین حادثه ای جلوگیری کنیم . یا اگر هم وارد دریاچه شده بودند همان چراغ گردانی که هیچ وقت نصب نشد می توانست راهگشای آنها باشد . البته چند هفته ای است که چراغی قرمز روی دکل نصب شده است اما در فاصله زیاد این چراغ کارآیی ندارد و باید تصمیم دقیق تر گرفته شود . با توجه به این که در دکل مشکل برق هم نیست و پنل های خورشیدی نصب شده اند و می توان با یک لیزر گردان جان انسانهایی را نجات داد که به هر دلیل در کویر مفقود می شوند . این قابل مقایسه با آن همه هزینه در هنگام حادثه هم نیست . شما حساب کنید سه پرواز هلکوپتر هزینه 250 میلیونی برای یافتن گردشگر مفقود شده در حادثه اخیر داشته است و این ها همه به عدم ساماندهی کویر مرنجاب باز می گردد.

· من یک برداشتی از محتوای کلام شما داشتم و آن این است که گردشگران در هنگام سفر به کویر اصلا نباید به خودرو خود متکی باشند درست است ؟

بله دقیقا! درست است . گردشگران برای سفر به کویر نیاز به تجهیزاتی دارند که یکی از آنها خودرو مناسب است . مهم ترین مورد آگاهی است که ما و همه مردم و مسئولین نسبت به آن نباید غافل باشیم . بخش تجهیزات به خود گردشگر مربوط می شود اما بخش آگاهی و خدمات مربوط به متولیان این حوزه است . همین الان ما حدود 120 راهنمای گردشگری در آران و بیدگل داریم . اما از این ظرفیت استفاده کرده ایم؟ این هم میتواند زمینه اشتغال را فراهم کند و هم از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند . هنوز بعد از 15 سال یک راهنما و یک بروشور اصولی و قابل توجه نداشته ایم . و مطالب موجود هم گاها دارای غلط بوده اند .

· کلام آخر ...

کلام آخر این که غفلت ما باعث خواهد شد تا از این نعمت الهی نتوانیم به خوبی استفاده کنیم در صورتی که شما اگر به بیابان لوت نگاه کنید که ثبت جهانی شده و حریم و عرصه برای آن تعریف کرده اند. در حالی که ما هنوز کم ترین چیز ها را نداریم . و این در حالی است که موقعیت کویر مرنجاب را هیچ کدام از کویر های ایران ندارند. چه از نظر مرکزیت و چه از نظر راه های دسترسی و هم از نظر تمرکز جاذبه ها جز بهترین کویرهاست . شما برای دیدن دریاچه نمک در کویر مصر باید 80 کیلومتر جابجا شوید. اما در کویر مرنجاب هم این گونه است ؟ ما در کویر مرنجاب به شعاع 10 کیلو متری قلعه مرنجاب ، دریاچه ، رمل ها طاغزارها و ... را در کنار هم داریم . و این مسئله مرنجاب را تبدیل به یک برند معتبر کرده است. در واقع ما نبوده ایم که مرنجاب را به دیگران شناسانده ایم این ظرفیت های خود کویر مرنجاب بوده که باعث چنین امر مهمی شده است انشاالله تامل بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

مطالعه بخش 1

عکس : حسین نجارزاده آرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین عناوین
تلویزیون اینترنتی
گزارش تصویری